Kurz skalní záchrany pro starší a pokročilé

Submitted by Michal Jenicek on Út, 12/15/2015 - 18:35
Skalní záchrana

Autor: Barbora Topinková

Poznámka na úvod pro začátečníky a mírně pokročilé: Bez prachů nelez do hospody a bez schopnosti uvázat lodní, 1/2lodní, liščí, osmičkový a vůdcovský uzel + znalostí blokace jistítka a 1/2lodního uzlu za mlhy, tornáda, padajících trakařů a nájezdu Marťanů, ve zdraví i nemoci, při smyslech i v šílenství, NELEZ NA TENTO KURZ.

Poznámka pro instruktora: I když se ve skupině najde individuum, jež výše zmíněný znalostní základ nesplňuje, je tento kurz pro výše zmíněné individuum velice prospěšný. Nejrychleji se odnaučí v něčem plavat, pokud je vhozeno do vody, potažmo kaše, a je nuceno v ní uplavat hned několik záchranných technik. Nehledě na edukativní výhodu pro ostatní členy skupiny, jež jsou a) výrazněji poučeni neustálým poučováním nepoučeného individua, b) povzbuzeni tím, že nejblbější člen skupiny je někdo jinej. 

Visim na štandu a při blokování jistítka usilovně přemýšlím, jestli jsem se radši neměla zapsat do kurzu štrikování. I technika oko-sejmout-s přízí-vpředu se zdá být pochopitelnější než překřiž-vytáhni-obmotej-do karabiny-pojistnej, nehledě na to, že jelen s parožím vypleteným na svetru šejdrem nikdy nikomu fyzickou újmu nezpůsobí. Leč studium metodik je důležitou součástí tréninku horolezkyně, zvlášť když se soustavně motá na druhym a zranění prvolezce je statisticky pravděpodobnějším jevem. Takže zodpovědně visim a žhavím lebeční závity při nácviku záchranných technik.

01
1/2loďák jednou rukou ovládá na jedničku Pánbůh, na dvojku Jelen, na trojku předseda ČHS, na čtyřku ti nejlepší z nás a na pětku my ostatní

 

1. Samoobslužná kladka

Kromě umotání prusíku a souběžného využití jeho klouzavého pohybu po vytahovaném laně je dle instruktora Jelena důležitý výrazný pohyb pánevním výpadem směrem vpřed a vzhůru. V tomto bodě dochází k polemice mezi ženskými a mužskými členy skupiny, neb jedni jsou zvyklí tento pohyb provádět s nohama od sebe a druzí s nohama u sebe. Jelen zatvrzele odmítá brát zřetel na pohlavní dimorfismus skupiny a trvá na pohybu s nohama u sebe. Prý kvůli vyšší efektivitě prováděného pohybu. Protože ještě není po 22. hodině a není možné jeho tvrzení empiricky prokázat, musíme mu věřit.

02
Trénink pánevních výpadů pro starší a pokročilé

2. Spouštění přes ½ lodní uzel na svázaných lanech

Pozor, kouzlo! Ani králík vyskakující z klobouku s basou rumů v podpaží lezce tak nepotěší jako vůdcovský uzel, který při spouštění zachraňovaného na svázaných lanech projde uzlem 1/2lodním. S radostí certifikovaného nešiky zjišťuju, že nejsnažší cestou k ovládnutí techniky je nechat pracovat uzly a protiváhu samostatně, jen ve vhodném okamžiku (při současné kontrole celistvosti a počtu prstů ohrožených lanem třeným v karabině) systému dopomoci uvolněním jednoho fousu lana.

 

03
Vhodný okamžik a směr protažení fousu okem je schematicky znázorněn zelenou šipkou (zdroj www.horolezeckametodika.cz)

Teplota vylezla nad dvacet stupňů Celsia. Ráda bych poukázala na fakt, že vysvlečení mužných účastníků kurzu do půli těla může nám některým dalším způsobit pokles IQ až o 15 bodů, ale jsem plachá. Vyrovávám tento hendikep aspoň odstraněním jednoho ze svých triček.  

3. Spouštění dvou osob přes dvojitý 1/2loďák s převěšením lan

Bohužel, při této technice žádné kouzlo kromě eidetické paměti pro zapamatování složitého postupu nepomůže. Dvojitý 1/2loďák vypadá jako trojzubec a matematické zákony či formální logika tady evidentně neplatí, protože 2x 1/2loďák ≠ loďák. Zablokovat ho s karabinou. Převěsit lano na prusík se zablokovaným 1/2loďákem. Zablokovat prusík. Zrušit trojzubec, co je dvojitý 1/2loďák. Opravdu doufám, že se Lahváč umí modlit. Při pohledu dolů zjišťuju, že neumí, protože naprosto materialisticky věří borháku a vlastní odsedce. Další dvojitý 1/2loďák. Už počtvrté ho dělám obráceně a přemýšlím, jestli mi někdo během noci neprovedl celkovou lobotomii. Když je konečně správně, zjišťuju, že je potřeba ho udělat ZA svázanými lany, nikoliv PŘED. Na tento stupeň pitomosti už nemůžou být ani tabulky. Letmým pohledem vlevo zjišťuju, že Jelenovi při opakované instruktáži vyvstává na čele pot a nad čelem svatozář. Zablokovat 1/2loďák. Odblokovat prusík. Jsem si jistá, že se tyto činnosti účastníkům kurzu stávají takovou přirozeností, že se ráno probudíme zavěšeni na trámu u stropu, kam jsme se v náměsíčné snaze opakovat naučené pohyby vmotali. Já osobně se pak vzhledem k projevované nešikovnosti probudím na zemi, omotaná prusíky a s rozbitou kebulí.

04
Blokace 1/2loďáku se po první hodině nácviku zautomatizovala členům kurzu do další z vegetativních funkcí 

4. Slanění ve společném závěsu

Než někomu příště řeknu, aby mi vlezl na záda, provedu následující: 1. Navážu ho na kratší oko záchranářské jedničky. Společná karabina zajišťuje slušný díl tulení i v případě nesezdaných lezců stejného pohlaví. 2. Připravím jistítko ke slanění. Tím správným koncem dolů. 3. Udělám prusík k ochraně obou slaňujících. 4. Zruším nám oběma odsedky a Hyjé! Vypadáme jako Čert a Káča, akorát divý muž je v našem případě na zádech křehké děvy. Přemýšlím, zda má můj partner kosti z olova nebo posnídal tři řádky brambor a půlku vola. Ale asi to bude tím, že ani správně zmotaná kladka neutáhne všechno.

05
Hyjé!

 

5. Vytažení protiváhou – Strauss

Máš-li sílu vola a schopnost umotat systém 1/2loďák-zablokovatjištění-převěsitdoprusíku-zrušitjištění-garda-dlouháodsedkazlana-preskadokarabinyjakopáka-táhni, aniž by za tu dobu zraněný potřeboval k vykrvácení víc jak obvyklých 6 litrů krve, můžeš zkusit nejefektivnější systém záchrany nahoru zvaný Strauss. V opačném případě bude nejrychlejším způsobem záchrany telefonát horským vlkům nebo dobře mířená rána šutrem z milosti. Technická poznámka: protiváha nahoru Strauss je výhodná pro zvedání neživého břemene, případně břemene ještě živého, ale ve stavu znehybněném, až mírně zcepenělém. Hybné nebo příliš živé břemeno bude mít po dosažení štandu reflexivní chuť sápat se po bodu, za který se zachytí nebo si na něj stoupne. Pokud se mu to podaří (Murphyho zákon tomu přisuzuje 98,9%-ní pravděpodobnost), zruší protiváhu a křísne s vámi o skálu, takže si při sjezdu o délku dlooooouhé odsedky sedřete kůži o všechno, co ze skály v tomto úseku čumí. Proto doporučuji v případě příliš živého břemene toto znehybnit buď svázáním do kozelce, nebo úderem tupým předmětem. 

06
Zachránce a zachraňovaný na záchranářské jedničce

6. Záchrana dolů metodou HOI

Jméno ukazované záchranné techniky mi sice zní jako něco, co podáváme s rýžovými nudlemi a sojovkou extra, ale aspoň se člověk při spouštění sebe a figuranta nedře jako soumar. Jedná se totiž o příjemné slanění k postiženému a sjezd obou těl dolů, pokud možno kontrolovaný. Takže do práce: lano s postiženým viselcem zafixovat prusíkem-vyndat lano a cvaknout do karabiny. Tato karabina zůstane ve štandu. Je nutné ji pro dobro kamaráda obětovat a doufat, že bude uznalej a ukecá Ježíška, aby vám přinesl novou, nejlépe cvaklou na hrdle láhve patnáctiletý skotský. Na kus lana bez viselce založit slanítko a prusík na  sebejištění. Sedni (do slanění)! Zruš smyčku na laně u karabiny i prusík. Slaň ke kamarádovi. Poskytni první pomoc - je-li to po tom všem motání ještě aktuální. Na lano nad viselce dej další prusík, připni k úvazku a slaňuj za oba. Technika je uživatelsky příznivá i k ženským bicepsům a hlavně rychlá. Teda pokud jste to pochopili. Teda pokud nejste kolenovrt a nestrávíte půlhodinu přehrabováním na sedáku, abyste vybrali k obětování tu nejošklivější karabinu, čímž obětujete zachraňovaného. 

07
Když natočíme nejdelší osten ježka tak, aby vyčníval z karabiny nejširším jejím otvorem…

Po šesti hodinách rušených jen krátkou pauzou na sušené meruňky kurz skalní záchrany končí. Kapacita mého mozku má dvakrát přetočenej tachometr a moje hlava se nabytými informacemi zvětšila na objem pátracího balónu. Přetížený neuronový systém jsem musela restartovat několika napěněnými plzněmi. Hospodskej se sice trochu divil, proč jsem si při každém loku převěšovala půllitr s pivem na pípu přes zdvihací zařízení čítající lano, dva prusíky a několik karabin, ale nálevna se nacházela v lezecké oblasti a tak byl pravděpodobně na takové výstřelky zvyklý. Koneckonců, metodiku je třeba procvičovat, kdykoliv se k tomu naskytne příležitost.

 

Bára Topinková

Štítky